De samenwerking met de amateurkunstenaars is goed
bevallen. De sfeer was ontspannen, en het was goed te merken dat de kunstenaars
ervaring hadden in het lesgeven aan verschillende doelgroepen. Je kon merken dat de kunstenaars ook zelf
genoten van onze leerlingen. De verwondering over wat leerlingen soms vertelden
terwijl ze aan het werk waren was zichtbaar, bij zowel kunstenaars als
leerkrachten.
Leerkrac hten vertelden ook dat ze soms verbaasd waren
over leerlingen die gewoonlijk moeizaam op gang komen met het vertalen van
fantasie naar papier, nu met geen of weinig schroom aan het werk gingen. Of dat
nou aan de ‘vreemde gezichten’, de opdracht of het liedje dat ze moesten
illustreren lag, is moeilijk te zeggen. Bij onze leerlingen is dat moeilijk na te
vragen.
Gelukkig is al het werk van de leerlingen gebundeld in
een prachtig boekje, dat gedrukt is in eigen beheer, ook met behulp van het
projectgeld. De leerlingen hebben allemaal zo’n boekje met liedjes en
illustraties thuis. Zo kunnen ze er samen met hun ouders (of leerkracht) in
kijken en op hun manier vertellen over wat ze gemaakt hebben. Een prachtig resultaat van een mooi,
sympathiek project, dat helemaal paste in onze culturele jaarthema ‘Literair’.
Wat wij vooral hebben geleerd is dat onze leerlingen
niet alleen geïnspireerd kunnen worden door anderen, maar zelf ook anderen
inspireren. Dat zagen we terug aan de
gastkunstenaars, maar ook bij onszelf. De leerlingen kunnen ons kennelijk nog
steeds verrassen met hun creativiteit, het plafond is nog lang niet bereikt!
Daarom hebben we ons voorgenomen steeds nieuwe kanalen
te zoeken om de creativiteit te blijven ontwikkelen, iets dat onze leerlingen
zo goed kunnen gebruiken. Daarvoor kunnen we capaciteit van buitenaf naar
binnen halen, dat hoeft niet duur te zijn, of allemaal alleen maar via de geijkte
paden. Ons netwerk moet verder gaan reiken dan alleen de
kunstinstellingen. Zo ontmoet je mensen die veel in huis hebben, maar zelf ook
graag iets willen leren, en dus niet zoveel hoeven te kosten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten