maandag 1 juli 2013

Thema "Wonen in Poelenburg" 13 mei t/m 21 juni 2013.



De Gouw in Zaandam heeft mij gevraagd mee te werken aan het thema "Wonen in Poelenburg "
(4 lessen verdeeld over 4 dagen). Deze lessen hebben we samen ontwikkeld en voorbereid. De lessen sluiten aan bij de thema's Wonen en Verkeer uit de Piramide taalmethode.
Zaterdag, 15 juni hebben we de lessen kunnen presenteren op de cultuur en informatie markt Poelenburg 50 jaar.

Maandag 17 juni
Met 6 kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar gaan we, na met elkaar kennis te hebben gemaakt, in de grote kring naar buiten met de leskoffer en een foto (van een speelwerktuig) in de hand. De foto verwijst naar een plek in het park. Daar moeten we zijn. Wie herkent de plek? Hoe gaan we lopen? De kinderen bepalen samen in welke richting we gaan.
Doelen taal en sociaal-emotionele vorming: naar elkaar luisteren,  deelnemen aan het gesprek, bij elkaar blijven, handje geven, meedenken, verwoorden, geduld hebben.
Buiten het schoolplein moeten wij een drukke weg oversteken. Ze moeten eerst links en dan rechts kijken of we wel over kunnen steken, dat herhaalt zich voor het aangrenzende fietspad. We volgen het pad langs de kinderboerderij.
Er wordt geroepen dat ze het al zien. Ze zien al iets van de kleur, is het niet geel? Nee, groen wordt er gereageerd.
Dan gaan we recht op ons doel af en nemen plaats op het grasveld in een cirkel. Met de verrekijker uit de leskoffer verkennen de kinderen de omgeving, daarna maken zij vanuit de cirkel om de beurt een foto van een willekeurig iets uit de omgeving.
Uit de koffer wordt papier, potlood, kleurkrijt en een stukje hout met ruw oppervlak gepakt, er wordt voorgedaan hoe je een rubbing kunt maken van het hout door het vel papier er op te leggen en met het krijtje er over te wrijven. Met potlood schrijft ieder kind zijn/haar naam op een vel papier en dan gaan ze zelf een rubbing maken.
Vlak naast ons staat een ronde houten bank om een boom. De kinderen gaan daar hun rubbing op maken. Een kind komt met een gevonden plankje aan en gaat daar een rubbing op maken.
Geen enkele rubbing is hetzelfde want elk stukje ondergrond is toch net weer even anders, als je het papier tijdens het rubben een kwartslag draait dan worden er kruislinks nerven zichtbaar en zo doorgaand krijg je mooie resultaten.
Als de rubbings klaar zijn en we weer terug in de cirkel zitten, helpen wij de kinderen met waaiers vouwen van de rubbings. Er komen ook een paar gevouwen vliegtuigjes tevoorschijn.
Nu gaan we terug naar scholen het eindresultaat wordt in de vitrine kast gelegd inclusief het gevonden stuk hout. Zo kunnen de kinderen  en de ouders nog eens terugkijken op wat ze hebben gedaan en geleerd van het thema "Wonen" .
De foto's door de kinderen gemaakt worden afgedrukt en we maken er een mooie expositie van.


Dinsdag 18 juni
Met 4 kinderen van 5 jaar oud gaan we met de foto van een buitenobject in de hand zoeken waar dit staat. We moeten wel richting geven want de kinderen weten niet waar het object staat. Ondertussen mogen ze opvallende dingen aanwijzen, oppakken en fotograferen zoals: vogelveren, steentjes, een stukje hout, een bloempje en takjes met blaadjes. Net als gisteren lopen we richting kinderboerdij, meteen rechts gaan we door een hoog hek, we staan nu op het schooltuinencomplex en rechts staat het object van de foto, een grote ronde bak met allemaal kranen. Dat komt mooi uit want het is erg heet vandaag, dus allemaal even met de handen onder de heerlijk frisse waterstroom. De kinderen zijn hier nog niet eerder geweest.
De kinderen gaan nu verder op zoek naar bijzondere dingen en fotograferen deze, zoals: sla in de grond, een mand met werkmateriaal, naambordjes, een hele stapel gieters in verschillende kleuren, we komen vogelverschrikkers tegen, struiken met netten er omheen gebonden met nog groene bessen en hier en daar een rode.
Op de terug weg fotograferen de kinderen het water waar de kinderboerderij aan grenst en een boomstam met puntige uitsteeksels die boven het water uitsteekt. (een krokodil?)
Het was een erg leuke les, de kinderen hebben nieuwe dingen gezien in hun eigen woonomgeving. Het verzamelde materiaal is te bekijken in de vitrine op school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten