De Gouw in Zaandam heeft mij gevraagd mee te werken aan
het thema "Wonen in Poelenburg "
(4 lessen verdeeld over 4 dagen). Deze lessen hebben we samen ontwikkeld en
voorbereid. De lessen sluiten aan bij de thema's Wonen en Verkeer uit de
Piramide taalmethode.
Zaterdag, 15 juni hebben we de lessen kunnen
presenteren op de cultuur en informatie markt Poelenburg 50 jaar.
Maandag 17 juni
Met 6 kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar gaan we, na met elkaar kennis te hebben gemaakt, in de grote kring naar buiten met de leskoffer en een foto (van een speelwerktuig) in de hand. De foto verwijst naar een plek in het park. Daar moeten we zijn. Wie herkent de plek? Hoe gaan we lopen? De kinderen bepalen samen in welke richting we gaan.
Met 6 kinderen in de leeftijd van 6/7 jaar gaan we, na met elkaar kennis te hebben gemaakt, in de grote kring naar buiten met de leskoffer en een foto (van een speelwerktuig) in de hand. De foto verwijst naar een plek in het park. Daar moeten we zijn. Wie herkent de plek? Hoe gaan we lopen? De kinderen bepalen samen in welke richting we gaan.
Doelen taal en sociaal-emotionele vorming: naar elkaar
luisteren, deelnemen aan het gesprek,
bij elkaar blijven, handje geven, meedenken, verwoorden, geduld hebben.
Buiten het schoolplein moeten wij een drukke weg
oversteken. Ze moeten eerst links en dan rechts kijken of we wel over kunnen
steken, dat herhaalt zich voor het aangrenzende fietspad. We volgen het pad
langs de kinderboerderij.
Er wordt geroepen dat ze het al zien. Ze zien al iets
van de kleur, is het niet geel? Nee, groen wordt er gereageerd.
Dan gaan we recht op ons doel af en nemen plaats op het
grasveld in een cirkel. Met de verrekijker uit de leskoffer verkennen de
kinderen de omgeving, daarna maken zij vanuit de cirkel om de beurt een foto
van een willekeurig iets uit de omgeving.
Uit de koffer wordt papier, potlood, kleurkrijt en een
stukje hout met ruw oppervlak gepakt, er wordt voorgedaan hoe je een rubbing
kunt maken van het hout door het vel papier er op te leggen en met het krijtje
er over te wrijven. Met potlood schrijft ieder kind zijn/haar naam op een vel
papier en dan gaan ze zelf een rubbing maken.
Vlak naast ons staat een ronde houten bank om een boom.
De kinderen gaan daar hun rubbing op maken. Een kind komt met een gevonden
plankje aan en gaat daar een rubbing op maken.
Geen enkele rubbing is hetzelfde want elk stukje
ondergrond is toch net weer even anders, als je het papier tijdens het rubben
een kwartslag draait dan worden er kruislinks nerven zichtbaar en zo doorgaand
krijg je mooie resultaten.
Als de rubbings klaar zijn en we weer terug in de
cirkel zitten, helpen wij de kinderen met waaiers vouwen van de rubbings. Er
komen ook een paar gevouwen vliegtuigjes tevoorschijn.
Nu gaan we terug naar scholen het eindresultaat wordt
in de vitrine kast gelegd inclusief het gevonden stuk hout. Zo kunnen de
kinderen en de ouders nog eens
terugkijken op wat ze hebben gedaan en geleerd van het thema "Wonen"
.
De foto's door de kinderen gemaakt worden afgedrukt en
we maken er een mooie expositie van.
Dinsdag 18 juni
Met 4 kinderen van 5 jaar oud gaan we met
de foto van een buitenobject in de hand zoeken waar dit staat. We moeten wel
richting geven want de kinderen weten niet waar het object staat. Ondertussen
mogen ze opvallende dingen aanwijzen, oppakken en fotograferen zoals:
vogelveren, steentjes, een stukje hout, een bloempje en takjes met blaadjes.
Net als gisteren lopen we richting kinderboerdij, meteen rechts gaan we door een
hoog hek, we staan nu op het schooltuinencomplex en rechts staat het object
van de foto, een grote ronde bak met allemaal kranen. Dat komt mooi uit want
het is erg heet vandaag, dus allemaal even met de handen onder de heerlijk
frisse waterstroom. De kinderen zijn hier nog niet eerder geweest.
De kinderen gaan nu verder op zoek naar
bijzondere dingen en fotograferen deze, zoals: sla in de grond, een mand met werkmateriaal,
naambordjes, een hele stapel gieters in verschillende kleuren, we komen
vogelverschrikkers tegen, struiken met netten er omheen gebonden met nog groene
bessen en hier en daar een rode.
Op de terug weg fotograferen de kinderen het
water waar de kinderboerderij aan grenst en een boomstam met puntige
uitsteeksels die boven het water uitsteekt. (een krokodil?)
Het was
een erg leuke les, de kinderen hebben nieuwe dingen gezien in hun eigen
woonomgeving. Het verzamelde materiaal is te bekijken in de vitrine op school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten