woensdag 19 juni 2013


W.J. Driessen in Grootschermer: dieren in de kunst en kunstige dieren.

Het enige struikelblok dat we tegenkomen is de tijd. Hier een verslagje van de afgelopen twee keer.

Op 6 juni zijn we nog een keer naar het atelier geweest. De laatste hand aan het vormgeven werd gelegd en er moest geplakt worden. De dieren van oase zijn beplakt met 3 tot 4 lagen kranten en lijm. Voor de laatste laag van keukenpapier (dan is er een goede basis om er kleur op te zetten) zou eigenlijk nog een middag nodig zijn. Die hebben we niet, dus met deze fase hebben we de kinderen flink moeten helpen.

 

 
Alle dieren hebben een hele week kunnen drogen. Op 13 juni zijn we begonnen met schilderen. De afwerkfase gebeurt in de klas.

Vinnen, oren en staarten worden vakkundig geplaatst met hulp van onze kunstenares Karin. Het bezoek aan de beeldentuin van Nic Jonk heeft de kinderen laten zien dat je best kunt afwijken van standaard kleuren. Ik denk dat onze dieren helemaal passen in de stijl van dit museum. Er worden versier technieken aangedragen zoals spatten (even aan de juf van de groepen 1 en 2 vragen hoe dat ook al weer moet) en propjes op de zeester bijvoorbeeld. Het belangrijkste is dat de kinderen hun eigen keuze maken, vinden wij.

We schilderen met acrylverf. Handigheidje van Karin: stukje aluminiumfolie op de schoteltjes; dan heb je niet zoveel werk aan het schoonmaken. Tijdens het schilderen was er gelijk gelegenheid om nog eens te laten zien hoe je kleuren mengt en hoe je een kwast goed gebruikt.

 

 
De kinderen hebben nu twee keer kunnen aanschouwen hoe een kunstenaar een beeld maakt. Ze hebben gezien dat je geduld moet hebben en heel veel voorbereiding moet doen. Dat een beeld in stapjes wordt opgebouwd. We zien dat ze bij het maken van een eigen beeld, zonder ongeduld alle stappen doen en nog steeds met veel plezier.

 

Zoals gezegd is de tijd het grootste struikelblok dat we tegen komen. In het onderwijs zijn we gewend om oplossingen te zoeken en dat doen we dan ook tijdens dit project. Groep 8 heeft nu het foto en film gedeelte voor hen helemaal alleen. In tweetallen zijn ze bij deze bijzondere handvaardigheid lessen geweest. Hun opdracht is samen van het verzamelde beeldmateriaal een foto- en filmverslag te maken. Dit moet zowel mondeling als schriftelijk begeleid worden. Deze film zal worden getoond tijdens de expositie, waarmee we het project afsluiten. De kinderen van groep 8 zijn heel erg betrokken bij wat er gebeurt en zitten er net zo in als de makers van de dierenbeelden. In de klas van 5 en 6 hebben we de koppeling naar sprookjes, legenden en sagen gemaakt aan de hand van de dieren die we maken. Via de beeldentuin kwamen we bij Jonas en de walvis. Dit Bijbelverhaal komt ook in een sprookje terug. We hebben een tableau vivant gemaakt en spontaan een sketch uitgevoerd. We hebben nu een link naar taal, naar drama, naar beeldend, naar media, naar erfgoed, naar eigen omgeving en natuur (boerenbedrijven en hoe zien de oren van een varken er eigenlijk uit? Kijk nog eens goed. Zoek het op!), als is het van sommige onderdelen maar een klein beetje. Heel graag had ik meer groepen betrokken bij het project. Dat kan heel goed door de koppeling naar verschillende vakken. De tijd is hier opnieuw het struikelblok. Halverwege mei kwam deze kans onverwachts voorbij, als we tenminste e.a. voor het einde van dit schooljaar konden uitvoeren. Er is dus geen tijd om collega’s te instrueren en motiveren, zodat ze zelf in de klas aan de gang kunnen. Bovendien zitten de lesprogramma’s heel vol. Doordat de samenwerking met onze amateur-kunstenaar zo soepel verloopt, heb ik niet hoeven zoeken en lobbyen en was alles snel geregeld voor de groepen waar ik zelf in de klas sta. Voor deze groepen is het gemakkelijker thuis extra tijd in e.a. te stoppen, omdat er verder geen overleg nodig is.

Misschien dat de laatste schoolweek ruimte geeft om met de andere groepen nog wat uitstapjes te doen in de omgeving en een bijzondere les met een link naar de expositie, waar natuurlijk de hele school even gaat kijken.

In ieder geval heeft dit project heel veel nieuwe ideeën en mogelijkheden opgeleverd voor het nieuwe schooljaar. Ook het gesprek met Ellie van den Bomen van PleinC heeft ons nieuwe ideeën opgeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen