W.J.
Driessen in Grootschermer: dieren in de kunst en kunstige dieren.
Het
enige struikelblok dat we tegenkomen is de tijd. Hier een verslagje van de
afgelopen twee keer.
Op
6 juni zijn we nog een keer naar het atelier geweest. De laatste hand aan het
vormgeven werd gelegd en er moest geplakt worden. De dieren van oase zijn
beplakt met 3 tot 4 lagen kranten en lijm. Voor de laatste laag van
keukenpapier (dan is er een goede basis om er kleur op te zetten) zou eigenlijk
nog een middag nodig zijn. Die hebben we niet, dus met deze fase hebben we de
kinderen flink moeten helpen.
Alle dieren hebben een hele week kunnen drogen. Op 13
juni zijn we begonnen met schilderen. De afwerkfase gebeurt in de klas.
Vinnen,
oren en staarten worden vakkundig geplaatst met hulp van onze kunstenares
Karin. Het bezoek aan de beeldentuin van Nic Jonk heeft de kinderen laten zien
dat je best kunt afwijken van standaard kleuren.
Ik denk dat onze dieren helemaal passen in de stijl van dit museum. Er worden
versier technieken aangedragen zoals spatten (even aan de juf van de groepen 1
en 2 vragen hoe dat ook al weer moet) en propjes op de zeester bijvoorbeeld.
Het belangrijkste is dat de kinderen hun eigen keuze maken, vinden wij.
We
schilderen met acrylverf. Handigheidje van Karin: stukje aluminiumfolie op de
schoteltjes; dan heb je niet zoveel werk aan het schoonmaken. Tijdens het
schilderen was er gelijk gelegenheid om nog eens te laten zien hoe je kleuren
mengt en hoe je een kwast goed gebruikt.
De
kinderen hebben nu twee keer kunnen aanschouwen hoe een kunstenaar een beeld
maakt. Ze hebben gezien dat je geduld moet hebben en heel veel voorbereiding
moet doen. Dat een beeld in stapjes wordt opgebouwd. We zien dat ze bij het
maken van een eigen beeld, zonder ongeduld alle stappen doen en nog steeds met
veel plezier.
Zoals
gezegd is de tijd het grootste struikelblok dat we tegen komen. In het
onderwijs zijn we gewend om oplossingen te zoeken en dat doen we dan ook
tijdens dit project. Groep 8 heeft nu het foto en film gedeelte voor hen
helemaal alleen. In tweetallen zijn ze bij deze bijzondere handvaardigheid
lessen geweest. Hun opdracht is samen van het verzamelde beeldmateriaal een
foto- en filmverslag te maken. Dit moet zowel mondeling als schriftelijk
begeleid worden. Deze film zal worden getoond tijdens de expositie, waarmee we
het project afsluiten. De kinderen van groep 8 zijn heel erg betrokken bij wat
er gebeurt en zitten er net zo in als de makers van de dierenbeelden. In de
klas van 5 en 6 hebben we de koppeling naar sprookjes, legenden en sagen
gemaakt aan de hand van de dieren die we maken. Via de beeldentuin kwamen we
bij Jonas en de walvis. Dit Bijbelverhaal komt ook in een sprookje terug. We
hebben een tableau vivant gemaakt en spontaan een sketch uitgevoerd. We hebben
nu een link naar taal, naar drama, naar beeldend, naar media, naar erfgoed,
naar eigen omgeving en natuur (boerenbedrijven en hoe zien de oren van een
varken er eigenlijk uit? Kijk nog eens goed. Zoek het op!), als is het van
sommige onderdelen maar een klein beetje. Heel graag had ik meer groepen
betrokken bij het project. Dat kan heel goed door de koppeling naar
verschillende vakken. De tijd is hier opnieuw het struikelblok. Halverwege mei
kwam deze kans onverwachts voorbij, als we tenminste e.a. voor het einde van
dit schooljaar konden uitvoeren. Er is dus geen tijd om collega’s te instrueren
en motiveren, zodat ze zelf in de klas aan de gang kunnen. Bovendien zitten de
lesprogramma’s heel vol. Doordat de samenwerking met onze amateur-kunstenaar zo
soepel verloopt, heb ik niet hoeven zoeken en lobbyen en was alles snel
geregeld voor de groepen waar ik zelf in de klas sta. Voor deze groepen is het
gemakkelijker thuis extra tijd in e.a. te stoppen, omdat er verder geen overleg
nodig is.
Misschien dat de laatste schoolweek ruimte geeft om met de andere groepen nog wat uitstapjes te doen in de omgeving en een bijzondere les met een link naar de expositie, waar natuurlijk de hele school even gaat kijken.
In
ieder geval heeft dit project heel veel nieuwe ideeën en mogelijkheden
opgeleverd voor het nieuwe schooljaar. Ook het gesprek met Ellie van den Bomen
van PleinC heeft ons nieuwe ideeën opgeleverd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten